2 kwietnia Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Autyzm należy do grupy całościowych zaburzeń rozwojowych charakteryzujących się jakościowymi odchyleniami od normy w zakresie interakcji społecznych i wzorców komunikacji oraz ograniczonym i stereotypowym repertuarem zainteresowań i aktywności. Te jakościowe nieprawidłowości stanowią podstawową cechę funkcjonowania jednostki we wszystkich sytuacjach (według ICD 10).
Jakie są objawy autyzmu, czyli co w zachowaniu dziecka powinno zwrócić uwagę rodziców:
-
Brak reakcji na imię
-
Brak odwzajemniania ekspresji twarzy rodzica, np. uśmiechu
-
Brak lub opóźniony rozwój mowy
-
Powtarzalne zachowania, np. trzepotanie rękami
-
Brak zabawy “na niby”
-
Brak gestów, np. “papa”
-
Unikanie lub brak kontaktu wzrokowego
-
Brak wskazywania palcem na interesujące dziecko obiekty
-
Słabe zainteresowanie zabawą z innymi dziećmi
-
Brak poczucia zagrożenia
-
Układanie zabawek w specyficzny sposób
-
Niechęć do zmian, również w codziennej rutynie
-
Wrażenie, jakby dziecko nie słyszało, gdy się do niego mówi
-
Powtarzanie ostatnio usłyszanych słów - echolalie
Nie ma lekarstwa na autyzm. Natomiast prawidłowa diagnoza i odpowiednie oddziaływania edukacyjno-terapeutyczne mogą przynieść pozytywne efekty i poprawić funkcjonowanie dziecka. Dlatego ważne jest, aby dziecko zostało jak najszybciej objęte pomocą.
Aby dziecko z diagnozą autyzmu otrzymało odpowiednie wsparcie w przedszkolu lub szkole niezbędne są dokumenty z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej:
-
Opinia o Wczesnym Wspomaganiu Rozwoju Dziecka - przysługuje dzieciom do końca etapu przedszkolnego i zawiera informacje o rodzajach terapii potrzebnych dziecku.
-
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – zawiera informacje o formach wsparcia potrzebnych dziecku na terenie przedszkola lub szkoły oraz zalecenie, w jakiej placówce powinno uczyć się dziecko (ogólnej, integracyjnej lub specjalnej).